måndag 6 april 2009

Vad jag jobbar med

Eftersom dom flesta inte riktigt förstår vad det är jag gör på mitt jobb så tänkte jag förklara det lite snabbt.



Galgstationen: På vänster sida står en balja, eller i det här fallet en cont med rena kläder. Vi hanterar oftast sjukhuskläder. Allt ifrån personalkläder till patientkläder. På bilden tror jag det är vita muddbyxor. Då tar man alltså ett par byxor, hänger det på galgen (i mitten, svart och röd) Sedan kollar man så att plagget är rent och sedan trycker in storleken på datorn som ni ser vänster i bild. Då åker plagget iväg, igenom en tunnel som plattar till plagget lite extra. Sen åker det upp i taket, där vi förvarar plaggen.

Vikmaskinerna: När det är byte, går man antingen hit eller till mangeln. Vid vikmaskinerna kommer kläderna ner från taket och åker igenom en vikmaskin. Sen åker dom ut på ett rullband. På kläderna sitter ett ordernummer. Då går man och hämtar en container med matchande ordernummer. På conten finns en lista med allt man ska packa ner. Sen är det bara att börja packa.

Mangeln: På mangeln hanterar vi oftast hotellörnkott eller operationsblusar. För er som inte vet vad en mangeln är så kan man väl säga att det är som en stor strykmaskin. Tex, man tar ett örngott, lägger det på bandet, sen åker det igenom, och kommer ut på andra sidan. Platt och vikt!

Roligare än såhär blir det inte! Anledningen till att jag skrev det här är för alla tror att jag tvättar kläder så fort jag säger att jag jobbar på tvno/tvätten. iallfall så hanterar jag inte smutsiga kläder. Eller jag jobbade på sorteringen några dagar i somras. Då fick vi sortera smutsiga hotellsängkläder. Det var vidrigt rent ut sagt. Det stank och det var alla möjliga fläckar.

Hittade en artikel om tvno. Tror faktiskt jag var där när dom gjorde den. http://www.lio.se/templates/NewsPage.aspx?id=9925

Inga kommentarer: